Baahubali: The Beginning

2015, S.S. Rajamouli

Prabhas, Rana Daggubati, Anushka Shetty, Tamannaah Bhatia, Sathyaraj, Nassar, Ramya Krishnan, Sudeep, Prabhakar

Rajamouli bámulatos látványvilágú epikus kalandfilmje készítése idején a világszinten is jelentős indiai filmipar legköltségesebb vállalkozása volt és amellett, hogy 100 millió dollárt termelt, a kritika is elismerte az elképesztő túlzásokkal élő blockbuster mozi erényeit. 

Külön érdekes a film magas előállítási költségével kapcsolatban, hogy a Baahubali telugu és tamil nyelven forgott, India legdrágább, legnagyszabásúbb produkcióit pedig rendszerint a hindi nyelvű filmgyártás központjában Mumbaiban ("Bollywood") készítik. Jelenleg az ország tíz legborsosabb árú filmje között nyolc hindit találunk, a második helyre csúszott vissza Baahubali történetének első része, az élen pedig a film nem sokkal később készült második része áll (Baahubali 2: The Conclusion, 2017, S.S. Rajamouli). Mindkét rész már-már fokozhatatlanul tele van pakolva speciális effektusokkal, minden egyes kép sűrű, az utolsó miliméterig meg van komponálva és túl van díszítve, öt és fél óra tömény szemkápráztatást mutatnak be a készítők összesen "rongyos" 67 millió dollárért. Hollywoodban egy alig kilencvenperces látványfilmet nem lehet kihozni ennyiből. A két film klimatikus harcjelenetei még leginkább a Marvel  univerzum hasonló csatáihoz mérhetők, a Fekete párduc (Black Panther, 2018, Ryan Coogler) agyondícsért végső összecsapását kreativitását, volumenét tekintve a Baahubali egyértelműen übereli.

A vízesés megmászása, a bikával birkózás, a szerelmesek évődése a virágtengerben és még számos jelenet nem feltétlen az európai filmekhez szokott néző szeméhez van kalibrálva. Az indiai filmipar mindig is az indiai nézők ízlésére volt szabva, néha alakítva csak kicsit azokon, ha lehetséges világsikert láttak egy produkcióban. Ha az ember kicsit már jártasabb az ázsiai ország filmművészetében, jóval könnyebben fogja tudni helyén kezelni a Baahubali vizuális orgiáját ami ottani sztenderdekkel is rendkívülinek mondható. Rajamouli szerencsére ügyes mesélő, és bár a hagyományosan kívánatosnak tartott dramaturgiai sablonok sokszor sutba vannak vágva, igen szórakoztatóan és élvezetesen tálalja "Az Erőskarú" történetét. A rendező már hozzá lehet szokva fantasztikus történetek vizuálisan innovatív levezényléséhez, 2012-es Eega című filmjében egy házilégyként reinkarnálódott férfi áll bosszút gyilkosán és számol le a maffiával.

A Baahubaliban egy a folyónál talált csecsemő fejlődik emberfeletti erővel és találékonysággal megáldott hőssé, akiről kiderül, hogy egy egykor dicsőséges birodalom trónörököse, aki elindul bosszút állni apja gyilkosain, anyja megkínzóin, trónja bitorlóin. A film mind a történet szintjén, mind képi megvalósításában bátran szakad el a valóságtól, itt nyoma sincs a Hollywoodra jellemző trendnek, ahol mindent szeretnek legalább egy kicsit földszagúan tartani. Rajamouli filmje egy mesés epikus fantasy, ami különös módon az indiaiak többségének mindennapi életét átható hindu mitológiához való kapcsolódásai révén kötődik az ő ottani valóságukhoz.

A mitikus szuperhős címszereplőt alakító telugu sztárt Prabhast karizmája és testi adottságai is tökéletesen alkalmassá teszik egy efféle szerepre, a tamil mozi szerelmesei már egy Rajinikanth-hoz mérhető karriert vizionáltak új kedvencüknek. Említett úriember India egyik igazi szupersztárja, manapság Jackie Chan mögött az ázsiai film második legjobban fizetett színésze. 1975 óta tartó karrierje során akadt rajongója aki öngyilkosságot kísérelt meg, hogy máját aztán betegeskedő idoljának ajánlhassa fel, több vállalat pedig szabadnapot hirdet meg filmjei bemutatásakor, elkerülendő a szabadságolási kérelmek tömegéből adódó káoszt. Abban igazuk van, Prabhas tényleg igazi sztáralkat, de a Baahubali filmek egyértelműen legérdekesebb karaktere több korábbi epikus kalandfilmhez hasonlóan nem az idealizált főhős. Sathyaraj játssza a rabszolga szuperkatonát Kattapát, aki amellett, hogy egy érdekes, rétegzettebb karakter, az első rész cliffhangere is rá épül, amelyről aztán csak a második rész közepe táján tudjuk meg hogyan és miért is történt. A másik nagyon emlékezetes karakter érdekes módon egy nő, pedig az indiaiak is előszeretettel szerepeltetnek nőket romantikus férfihősök utánfutóiként és táncjelenetek biodíszleteként. Sivagami (Tamannaah Bhatia) egy erős, határozott, igazságos és tévedhetetlen (ügyvezető) uralkodó, akit a korábban említettekhez hasonlóan csak erősít a kiváló casting.

A második filmet már óriási várakozás előzte meg, bemutatása évében 14 milliószor kattintottak a vonatkozó Wikipedia oldalra, amivel az év legtöbbször letöltött filmes témájú szócikke lett az online enciklopédián. A kritikusok is lenyűgöző látványvilágú, minden tekintetben méltó folytatásként értékelték a Baahubali 2-t (kivéve szinte egyedüliként a botrányhős Kamaal Rashid Khant, akit hamar elsodort a népharag). A film az első részt végül jócskán felülmúlva 262 millió dollárt hozott globálisan, nyilvánvalóvá téve, hogy vannak még a franchise-ban kinyerhető bankók. Azóta fut a Baahubali-filmek előzményeit bemutató rajzfilmsorozat, melyből eddig 4 évad 55 része ment le, valamint olvasható a rajzfilmek előzményeit bemutató könyv, és a film világát tovább építő képregény is.