Éber erdő 2.

W lesie dziś nie zaśnie nikt 2, 2021, Bartosz M. Kowalski

Mateusz Wieclawek, Julia Wieniawa, Zofia Wichlacz, Andrzej Grabowski, Lech Dyblik, Michal Zbroja, Sebastian Stankiewicz, Robert Wabich, Izabela Dabrowska, Wojhiech Mecwaldowski, Pawel Krawczyk, Jacek Brzostynski

A film címéből nyilvánvalóan következően a tavaly első lengyel slasher horrorként beharangozott Éber erdő (W lesie dziś nie zaśnie nikt, 2020, Bartosz M. Kowalski) folytatása. Óriási meglepetésben lesz részünk, ha az előzmények alapján próbáljuk elképzelni a némiképp váratlanul kijött folytatást, ami oly sok műfajra kacsint ki, és olyan meredek hangnemváltásokkal él, hogy nyugodt szívvel csak az igazán nyitott horrorfilm-rajongóknak ajánlható, nekik viszont erősen.

A szintén a Netflix produkciójaként elkészült első felvonás egy tulajdonképpen hibátlan (ebből következően kissé unalmas) tiszteletadás volt a 80-as évek táborozós tinihorrorjai előtt. Ez esetben a tábor technológia-függő fiatalok rehabilitációját segítendő szervez foglalkozásokat, értsd: szegény szörnyű véget érő fiatalok még csak nem is önszántukból keverednek ide. Minden a műfajra jellemző karakter megjelenik az alfahímtől, a szexuálisan aktív széplányon át a horrorfilmes-kliséket monologizáló kockáig. A film pedig messzemenőkig be is tart minden, az alműfajra vonatkozó szabályt, sorjamentesen hozza a slasher-aranykor mozijainak dramaturgiáját, hangulatát, vizuális jellemzőit. Egzotikumát a reklámkampány szerint elkészítésének helye adja: Lengyelország úttörő kaszabolós horrorja valóban izgalmas különlegességnek hangzik elsőre. Hogy miben lengyel ez az elképesztően generikus film? Vitathatatlan tény, hogy lengyel színészek lengyelül beszélnek benne, illetve a korábban dokumentumfilmeket és egy kőkemény, pszichopata gyerekekről szóló drámát (Plac Zabaw, 2016) készítő Kowalski rendező próbál jobbára azért elviccelt utalásokkal kikacsintgatni a lengyel társadalom bosszantó jelenségeire, az egyház visszásságai (a luxusautóval járó perverz pap), a korlátolt maradiság (a fiatalok elbeszélései a szüleikről), vagy éppen a szélsőjobb megerősödése (Hitler születésnapját ünneplő részegek) mind előkerülnek az egyébként amerikai műfajtársai fakszimile kiadásaként a nosztalgikus kedvű rajongóknak bátran ajánlható első felvonásban.

A film elég jó statisztikákat hozott, hogy a Netflix az idei halloweenre berendelje a folytatást, ami már az első jelenetével jelzi, nem szándékozik az első nyomvonalán haladni. A visszatérő Bartosz M. Kowalski vélhetően jóval nagyobb kreatív mozgásteret kapott a streamingcégtől, ő pedig meg is próbált lendületből a határig elmenni. Az első percekben megismerjük a külsejében, mimikájában Pete Davidsont idéző, komikus alakként bemutatott fiatal rendőrt, Adaśt, aki a lepukkant rendőrőrse érkezve a már ismerős szörny-ikerpárt, illetve vérengzésük egyetlen túlélőjét Zosiát találja a cellákban. A rendőrség egyelőre nem lát tisztán az ügyben, így Adaś felettese visszaviszi szerencsétlen lányt a házba ahol az első rész borzalmai kulminálódtak, hogy rekonstruálják a történteket, ez azonban szörnyű következményekkel jár mindenkire nézve. 

A történet további fordulatairól bármi konkrétumot elárulni hiba volna, Kowalski innentől mindenféle, folytatásokra vonatkozó írott és íratlan szabályt figyelmen kívül hagy és olyan irányokba vezeti filmjét, hogy ötpercenként kapkodhatjuk a fejünket. A komikum most sokkal hangsúlyosabb, de emellett sci-fi, iszonyú véres splatter és bizarr szerelmesfilmes elemek is megjelennek teljesen váratlanul, de olyannyira azért logikusan következve a korábbiakból, hogy ne váljon ez az egész játék totálisan öncélúvá és követhetetlenné. Ezek alapján aligha meglepő, hogy a típuskarakterek itt többnyire teljesen máshova vannak kifuttatva, mint a műfaj szabálykövetőbb képviselőinél megszokhattuk (ld.: első rész). Az érezhetően élvezettel levezényelt kakofóniát tovább színezi, hogy ez a popkulturális utalásokkal, műfaji fricskákkal zsonglőrködő film sokkal erősebb helyi ízt kapott, mint földhözragadtabb előzménye. Kowalski most nem csak a horrorelemek potmétereit tekerte tizenegyig, a korábban elkenten megjelenített lengyel (jellemzően társadalomkritikus) utalások most konkrétabbnak érződnek, csakúgy, ahogy az események helyszínéül szolgáló település is valódibbnak tűnik a korábbi bágyadt Péntek 13. díszletnél. A lezárás megágyaz egy harmadik résznek, így amennyiben a Netflix szigorúan titkos statisztikái ismét kedvező irányba mutatnak, elkészülhet a történet kerekebb befejezése, valamint Kowalski utalt már egy másik horror-fantasy tervére is egy nyolcvanas éveit taposó férfiről, aki a nyugdíjasotthon lehangoló világából a fantáziájába menekül. Kiváncsian várjuk.